واقع الخدمات الصحية النفسية في الوسط المدرسي الجزائري : دراسة ميدانية واقتراح مشروع

Authors

  • عبد الرحمن سنوساوي , جامعة محمد بن أحمد - وهران 2 ,
  • سمية بن عمار , 2جامعة بلحاج بوشعيب-عين تموشنت ,

DOI:

https://doi.org/10.46325/jnddl.v1i3.54

Keywords:

Psychological service, school community, Algerian school, school psychologist.

Abstract

This study aims to determine the availability of the necessary psychological services in the school environment in the Algerian school and the way in which these services are managed in primary schools. This study relied on the statistical descriptive approach by designing a form containing twenty (20) paragraphs divided into three basic dimensions, which is an indicator The service, the existing disorders, procedures, and two open questions. The study found that the existing psychological services are limited and almost non-existent, and they are directed to an exceptional group of students and not to all students, as there is no school psychologist in the educational and training institutions Care in particular primary schools, and in the light of these results was a project proposal to benefit from the specialist psychological services lost in the legal systems applicable rules.

References

أبو عوف فاروق إبراهيم. (2006). تقويم أداء الأخصائي النفسي في المرحلتين الإعدادية والثانوية. القاهرة: المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي.

بن سعيد عبد القادر. (2018). تطور الإرشاد المدرسي في الجزائر. المجلة المغاربية للدراسات اتاريخية والاجتماعية ، 09، 147-154.

حسن منصور سمير ، و عبد الله عبد الجواد سلوى. (د.ت). أساسيات الخدمة الاجتماعية في المجال التعليمي. القاهرة: مطبعة البحيرة.

سليمان سناء محمد. (2010). قراءات في علم النفس المدرسي. القاهرة: عالم الكتب.

الشيخ حمود محمد عبد الحميد، وعبد الله محمد قاسم. (2015). علم النفس العيادي وتطبيقاته الإرشادية. عمال: دار الإعصار للطباعة والنشر.

عبد الرحمن محمد السيد، وعبد الله هشام إبراهيم. (2016). دليل عمل الأخصائي النفسي المدرسي بالمدارس الإعدادية والثانوية في جمهورية مصر العربية. (جامعة محمد خيضر بسكرة، المحرر) مجلة دفاتر، 9 (1)، 67-76.

منظمة الصحة العالمية. (2006). تقديم الخدمات الصحية النفسية. القاهرة: م.ص.ع المكتب الإقليمي للشرق الأوسط.

Baker, H. L. (1965). Psychological services: From the school staff's point of view. Journal of School Psychology , 03 (04), 36-42.

Dowdy, e., Furlong, M., Raines, T., Price, M., Murdock, J., Kamphaus, R., et al. (2014). Enhancing School-Based Mental Health Services With a Preventive and Promotive Approach to Universal Screening for Complete Mental Health. Journal of Educational and Psychological Consultation , 25 (02), 178-197.

Gilmore, G., & Chandy, J. (1973). Teachers' perceptions of school psychological services. Journal of School Psychology , 11 (02), 139-147.

Jimerson, S. R., Stewart, K., Skokut, M., Cardenas, S., & Malone, H. (2009). How Many School Psychologists are There in Each Country of the World?: International Estimates of School Psychologists and School Psychologist-to-Student Ratios. Psychology International , 30 (06), 555–567.

Lesiak, W., & Lounsbury, E. (1977). Views of school psychological services: A comparative study. Psychology in the school , 14 (02), 185-188.

Meyers, J. (1973). A consultation model for school psychological services. Journal of School Psychology , 11 (1), 05-15.

Shaw, S. R., Glase, S. E., & Ouimet, T. (2011). Developing the Medical Liaison Role. Journal of Educational and Psychological , 21 (02), 106-117.

Wallon, H. (1952). Pourquoi des psychologues scolaires? Enfance (Numéro Spécial), 373-376.

Downloads

Published

2022-01-25

How to Cite

واقع الخدمات الصحية النفسية في الوسط المدرسي الجزائري : دراسة ميدانية واقتراح مشروع . (2022). Journal of NeuroDevelopmental Disorders and Learning, 2(1), 171-189. https://doi.org/10.46325/jnddl.v1i3.54